Van swazitoer tot krugerpark! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Michelle Maes - WaarBenJij.nu Van swazitoer tot krugerpark! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Michelle Maes - WaarBenJij.nu

Van swazitoer tot krugerpark!

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

12 April 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Sawubona Everyone!

Het is al meer dan een week geleden dat ik mijn eerste blog heb geschreven en dus is het tijd voor mijn tweede blog! Ik heb hier helaas hele slechte internet verbinding, waardoor ik moeilijk mijn blog kan updaten.. Ik had gister eigenlijk al een nieuwe blog geschreven, maar na een uur typen viel het internet weer eens uit en was alles weg.. Dit is dus poging 2 .

De afgelopen week is omgevlogen en ik heb in de korte tijd dat ik hier ben, al heel veel mooie en bijzondere dingen meegemaakt. Ik heb de cultuur van Swaziland leren kennen en ben naar het Krugerpark in Zuid-Afrika geweest!

Vorige week maandag heb ik mijn groep voor het eerst ontmoet: de groep bestaat uit 7 andere meiden en 1 man. Iedereen is europees; 3 Duitsers, 1 Noor, 1 Deen, 1 andere Nederlander, 1 Oostenrijker en 1 Zwitser. Rond 4u reden we naar Swaziland. In totaal was het 5 uur rijden. We stopte bij de traditionele Afrikaanse KFC (haha) om even te eten en reden door naar onze lodge. Daar ontmoetten we de andere vrijwilligers en de andere stafleden. We sliepen met z'n 6en in een kamer en iedereen was zo moe dat we vrij snel gingen slapen.

De volgende dag hadden we 2 lange presentaties: 1 over het vrijwilligerswerk en 1 over het krugerpark. Na de presentaties gingen we op Swazitoer. We kregen een rondleiding in het nationale museum van Swaziland en kregen een rondleiding bij een gedenkplaats van de oude koning. Wat ik opvallend vond was dat koeien erg belangrijk zijn in Swaziland en hun enorme trots op de koning. Er bestaat in Swaziland de regel dat iedere man met zoveel vrouwen mag trouwen als hij wilt. De koning heeft 16 vrouwen en 8 kinderen. Als je als man met een vrouw wilt trouwen, dan gaat het als volgt: de man gaat naar de ouders van de vrouw en vraagt voor hoeveel koeien(!) hij met hun dochter mag trouwen. De ouders bepalen hoeveel koeien hij moet betalen en vervolgens mag hij (als hij daarmee akkoord gaat) met hun dochter trouwen. Ik vind het heel bijzonder dat dit nog steeds zo is en praat dan ook veel met de staf over hun cultuur. Daarnaast zijn ze erg trots op hun oude koning, omdat ze geloven dat hij vrede en liefde in het land bracht, waar de andere landen aan het vechten was of waar de apartheid heerste.
We eindigen onze tour in een dorpje, waar we van de lokale bevolking (hele vieze) bier, die ze zelf gebrouwd hadden, te drinken kregen. Daarna kregen we een typische Afrikaanse braai te eten: veel verschillende soorten vlees met rijst, witte bonen in tomatensaus en tomaten met ui. Het was erg lekker!

De dag erna gingen we naar het Krugerpark! Het was 5 uur rijden vanaf Swazi, dus we vertrokken vrij vroeg. Het krugerpark is even groot of misschien nog wel groter dan Nederland, dus toen we eenmaal in Kruger waren moesten we nog een uur rijden naar ons kamp. Tijdens deze rit zagen we al olifanten, giraffes , buffalo's en Empala's! Het was heel bijzonder om te zien. Eenmaal aangekomen in ons kamp hadden we de avond vrij om even uit te rusten van de reis en de shop te verkennen. we gingen vroeg slapen omdat we de volgende dag alweer om 05.30 op moesten.

De dagen erna hebben we elke dag gamedrives (safaritochten) gemaakt en de meest bijzondere dieren gezien. We stonden elke dag om 05.30 op om, om 06.00 onze eerste safaritocht te startten tot rond 11 uur, waarna we gingen ontbijten. Daarna gingen we weer op safaritoer tot ongeveer 2u, om daarna te lunchen en onze laatste safaritocht te maken tot 5 a 6u. We hebben de big 5 en de super 7 gezien en daarnaast nog veel meer dieren! We hadden ontzettend veel geluk, want we hebben heel veel dieren kunnen spotten. Harold was onze gids en vertelde ons alles over de dieren, de bomen en de planten.

Naast de safaritochten overdag, hebben we ook nog een avondtoer gemaakt, waarbij we 5 leeuwen van ongeveer 4 meter afstand een buffalo zagen opeten. Dit was echt super bijzonder en een van mijn hoogtepunten. Tot slot heb ik nog een bushwalk erbij geboekt, waarbij we 3uur in kruger zelf door de bush gingen hiken. Het was gaaf om te bedenken dat we daar tussen de dieren liepen en kregen dingen te leren over de bomen en de planten. Hoogtepunt hier van was dat we op 20 meter afstand 4 buffalo's zagen. We stonden letterlijk oog in oog met ze :-).

Op zondag moesten we helaas ons kamp alweer afbreken en reden we terug naar Swaziland. Daar gingen we weer naar onze lodge en zagen we de andere vrijwilligers en stafleden weer.

Mijn volgende uitdaging wordt het vrijwilligerswerk hier in Swaziland en daar zal ik jullie volgende week meer over schrijven!

Lots of love,

Michelle

  • 13 April 2016 - 14:08

    Marjolein :

    Cool om te lezen Mich! Gaaf ook dat je zoveel dieren hebt kunnen spotten! We kijken alweer uit naar je volgende blog.

    X Marjolein

  • 13 April 2016 - 14:10

    Kim:

    Klinkt heel gaaf! Kusje Kim

  • 14 April 2016 - 15:26

    Oma Henny:

    Weer genoten van je gezellige reisverslag, liefs.

  • 15 April 2016 - 21:47

    Fons En Ria:

    Tjonge wat beleef jij met jouw leeftijd zoveel wat wij nooit hebben kunnen bedenken dat dat mogelijk zou zijn. We genieten van jouw geweldige verslagen en de foto's. We volgen je op de Voet en wensen je nog heel veel moois. Veel liefs van Opa Fons en oma Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 14 Maart 2016
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 2871

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 28 Juni 2016

Mijn reis van Kruger park naar Kaapstad

Landen bezocht: